december 14.
Szilárda

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: MINI John Cooper Works
Drága játékautó nagyfiúknak

Csak hogy mindenki tudja, miről is beszélünk: MINI John Cooper Works = a MINI minden idők legizmosabb változata. Jobb ezt az elején tisztázni, a félreértések elkerülése végett. Mert a látszat csal(hat), ez nem az a tipikus nők kedvence, legalábbis ők nem ezt keresik, amikor egy cuki négykerekű ékszer után nézelődnek. Olyan is van bőven a MINI kínálatában, három- vagy ötajtós, benzines és dízel modellek várják a lányokat és a fiúkat, a John Cooper Works (röviden MINI JCW) viszont egyértelműen a férfiakat célozza. Közülük is azokat, akik tudnak és hajlandóak is nagyon sokat áldozni a szórakozásra.
Morcos hanggal, durrogó kipufogóval és 231 lóerővel hívogat a gázrugdalásra, és persze a futómű valamint a fékrendszer is alaposan fel van készítve a játékra. Kívülről is sokkal vadabb, mint a többi MINI, öblös légbeömlők a lökhárítón, mutatós szpoilerek mindenhol, középre helyezett dupla kipufogóvég és piros féknyergek teszik izgalmasabbá, külsőre mégsem egy férfias jelenség a MINI JCW.

hirdetés
 MINI John Cooper Works teszt
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [63 kép]
MINI John Cooper Works teszt

Persze, hogy nem, hiszen alapvetően egy kedves és aranyos autócskáról van szó, amely formavilágában még mindig nagyon emlékeztet Mr. Bean kicsi, zöld járgányára. Csak ez esetben telepumpálták tesztoszteronnal és szteroidokkal, és ilyen lett az eredmény. Ilyen fura. Nem egy maszkulin alkat, főleg nem pirosban, de beton kemény kis dög, és óriási élmény vezetni.
Rövidke motorházteteje alatt már nem a PSA-val közösen fejlesztett 1,6-os, hanem a BMW saját kétezres turbós benzinese lakik, amelynek feltöltős mivolta ellenére bámulatosan gyors a gázreakciója. De nem csak ebben jó, hanem az „alapadatok” is nagyon meggyőzőek: a 231 ló mellé hatalmas adag nyomatékot is kapunk, ráadásul példátlanul széles fordulatszám-tartományban. Mert a 321 Nm (lehetősége) már 1250-es fordulaton ott van a talpunk alatt, és 5200-ig kitart. Ezek pedig olyan számok, amik bizony nagyon keményen az ülésbe tudnak lapítani.
A JCW nagyon izgága teremtés, a mi automataváltósunk 6,1 másodperc alatt gyorsul 100-ra (a manuális adata 6,3 mp). Mindezt elsőkerék-hajtással, és sperr difi nélkül, és bár utóbbiért ebben a ligában már jár egy feketepont, én mégsem tudom elmarasztalni a JCW-t. A sperr helyett jobb híján az ESP áll helyt, amely korrekten visszahúzza az ívre az alulkormányzott autót, ha bután nyomjuk a gázt. A beavatkozást persze megérezni odabenn, bármennyire finoman is teszi a dolgát az elektronika. Mert tényleg profi, de igaz, ami igaz, még profibb lenne az egyébként teljesen mechanikus sperr.

 MINI John Cooper Works teszt
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [63 kép]
MINI John Cooper Works teszt

Azt ugyanis az ESP leintésével szemben nem sárga lapnak éli meg az ember a kormány mögött ülve, hanem konstruktív segítségnek, ami a vezetési élmény szempontjából nagyon nem mindegy, az pedig ugyebár itt csúcs prioritást élvez. Egyébként ekkora erő első keréken történő átadását manapság már meg lehet oldani anélkül, hogy folyton kicibálni a kezünkből az kormányt az autó. A JCW nem is teszi, sőt, alig érezni rajta hajtási befolyást, igaz, hogy visszajelzésekből sincs annyi, mint egy vérbeli sportautóban, de pontosságban tőlem dicséretes ötöst kap, és a fogása is nagyon jó.
Sperr difi ide vagy oda, nagyon élvezetes korunk MINI JCW-jével autózni! Természetesen a megfelelő lassításról is gondoskodtak, elől 330 milliméteres tárcsák vannak, amiket Brembo nyergek harapnak – pirosra festve, hogy kívülről is feltűnjön a profi rendszer. A gokartos kanyarodási élményhez a remek futómű-hangoláson túl az is hozzátesz, hogy a MINI továbbra is nagyon rövid, a négy métert sem éri el a hossza (387 centi), a kerekek pedig tényleg a kasztni sarkaiban vannak.
A váltót illetően csak az automatáról tudok nyilatkozni, mivel a tesztautóban az volt. Őszintén szólva, egy ilyen járgányba sokkal jobban kívánnám a manuálisat, de ezzel a hatfokozatú automatájával tényleg nincs semmi gond. Kár, hogy a választókar olyan, mint egy nagy ágaskodó vipera, de nem ettől lesz jó vagy rossz. Ami fontos: gyorsan kapcsol, jókor és jó irányba, nem igazán kell beavatkozni a munkájába, de ha mégis, akkor ezt nem csak a választókar billegtetésével, hanem a kormány mögötti váltófülekkel is megtehetjük. És az automata programja nem csak idegeskedő stílust ismeri, hanem ha úgy akarjuk, akkor lehetővé teszi a nyomatékból való autózást is.

 MINI John Cooper Works teszt
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [63 kép]
MINI John Cooper Works teszt

Ellentétben sokakkal, én nagyra értékelem az ilyesmit, hiszen egy MINI JCW sofőrje sem akar állandóan izgágáskodni, sőt, a kormány mögött eltöltött idő nagyobb részében jól jön, ha nyugisan is tud gondolkodni az autó. Illetve a váltó. Főleg egy ilyen motorral, ami extrém alacsony fordulaton is baromira nyomatékos. Ehhez mindössze annyit kell tennünk, hogy „Green” üzemmódba kapcsolunk (merthogy van ilyen, bármennyire is fura ez egy élményre hangolt kocsiban). Ilyenkor csak közepesnél nagyobb gázadásra kapcsol vissza, addig szépen használja a motor erejét, akár 1200-1300-as fordulattól. Nagyon helyes, erre való az a sok nyomaték ott lent. Továbbá, gázelvételre vitorlázik, ha „greenben” nyomulunk, és leállítgatja a motort, ha megállunk.
Sokkal kevesebbet persze így sem fogyaszt a JCW, mint normál vagy sport módban, de nincs is ezzel semmi gond. Szelepvezérlési és befecskendezési kunsztok, alacsony fordulatos váltóprogram és egyéb igyekezetek ide vagy oda, egy 231 lovas benzines nem fogja diszkont fogyasztással örvendeztetni a hajtóját. Ugyanakkor – a feltételek ismerete mellett – jónak mondható a teszthét 9,5 literes átlaga, amit felében városi, felében autópályás illetve némi országutas használattal hoztunk össze.
És senki ne higgye azt, hogy ebben a kocsiban sokáig meg lehet állni a partizánkodást. Előbb utóbb mindenki használni fogja a gázpedál alatt rejlő erőt, és persze nem volt ez másképp velem sem, tehát ez is benne van a 9,5 literben
Egyébként autópályán 130-cal utazva (vigyázat, a sebességmérő nagyon pontos, GPS szerint csak 1-2 km/órát siet!) 8,5 liter körül kortyol az autó, városban cirka 10 literrel lehet számolni, országúton pedig 6,5-7-tel. Ha normálisan mész. Ha nem – és hidd el, hogy nem fogsz mindig úgy –, akkor erre jön még a játszadozás felára, ami jobb lábtól függően valahol 1 és 4 liter között mozog.

 MINI John Cooper Works teszt
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [63 kép]
MINI John Cooper Works teszt

A cikk még nem ért véget. A folytatáshoz lapozz!
következő oldal »

2016. február 6. 11:06




KÖZÖSSÉG