november 21.
Olivér

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
TESZT: OPEL COMBO LIFE ÉS FORD TOURNEO CONNECT
GURULÓ DOBOZOK

Egész jól néznek ki, legalábbis ahhoz képest, hogy honnan jönnek. Mert mondjuk ki: ezek alapvetően haszongépjárműből farigcsált személyszállító autók. Régóta ismerjük már ezt a műfajt, és bár a lényeg máig változatlan, a fejlődés mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Teherautós származásuk ellenére ugyanis személyautósabbak, mint valaha. Persze ezt elsősorban belülről lehet érzékelni, kívülről továbbra is a dobozos, kisteherautós hatás az uralkodó, főleg hátulról és oldalról nézve, hiába a formatervezők igyekezete.

hirdetés
A galéria megnyitása > [47 kép]

De a furcsa arányok uralta formának előnye is van, hiszen így legalább nem szólhat bele a választásba az érzéki csábítás. Egy ilyen külsőbe senki nem fog első látásra belehabarodni, tisztán érvényesülhetnek hát a racionális érvek! Kezdjük máris a legfontosabbal: ha van otthon legalább három gyerek, akkor 2,5 milliós állami támogatást zsebelhet be, aki bevállal egy ilyen dobozos járgányt, hétüléses változatban.

A galéria megnyitása > [47 kép]

A menő hétülésesekre is jár ez a lóvé, csak azokban sosincs ennyi hely, és árban sem összehasonlíthatóak tesztautóinkkal. Itt viszont elég jutányos áron élvezhetjük a bődületesen nagy teret és a plusz két ülést – már ha szükség van rájuk egyáltalán. Ezúttal az Opel Combo Life-ot és a Ford Tourneo Connectet próbáltuk ki, de rajtuk kívül mindenképpen eszünkbe jut még a műfaj két nagy sztárja, a Citroen Berlingo és a Peugeot Partner (mai nevén Rifter).

A galéria megnyitása > [47 kép]

És tulajdonképpen ők is itt vannak egy kicsit, hiszen az Opel tulajdonosváltása óta (GM > PSA) egyre több Opel bőrbe bújtatott Peugeot és Citroen születik. Ilyen a Combo Life is, amelynek mai arca tömpe orrú, nem olyan csábos, mint a Fordé, de legalább összhangban van a kasztni többi részével. A Tourneo Connect sportosabb vonalakkal fogad az orr-részen, de ez meg nagyon nem passzol a doboz testhez.

A galéria megnyitása > [47 kép]

Mindkét autó kapható hosszú és rövid tengelytávval, Fordból ezúttal a hosszítottat kaptuk, Opelből a simát. És mindkettő rendelhető hétülésesként is – ez most a lényeg a 2,5 milliós állami támogatás miatt –, de egyik tesztautónk se volt az. A leghátsó üléseket tehát ezúttal nem próbálhattuk ki, de egy családi autónál ugyebár az is lényeges kérdés, hogy a második sorban hogy fér el három ember. Illetve három gyerek, gyereküléssel. Vagy gyerek(ek) és felnőtt(ek) tetszőleges kombinációban.

A galéria megnyitása > [47 kép]

Nos, elég jól. De az is látható, hogy másként gondolták ezt a két autónál. Míg az Opel három különálló, teljesen egyforma és egyedileg dönthető üléssel fogad, addig a Ford ugyanezt csak 1/3 – 2/3 osztásban kínálja. Így a középső pozíció nem is ugyanolyan komfortos, mint a szélsők, többek között azért sem, mert támlájából könyöktámasz hajtható le. Íme, újra egy személyautós részlet, ami egyfelől komfortosabbá teszi az utazást a két szélsőnek, ha nincs középen senki, másfelől csorbítja azokat az előnyöket, amelyeket az ilyen dobozosoktól megszoktunk.

A galéria megnyitása > [47 kép]

A csomagtere viszont sokkal nagyobb a Fordnak, és nem csak az itt tesztelt, nyújtott karosszériával, hanem a röviddel is. Hatalmas, téglatest alakú tér várja a poggyászokat, ráadásul a középső ülések ledöntésénél lesüllyednek az ülőlapok, szemben a Combo egyszerűbb megoldásával. Az Opel viszont külön nyitható hátsó szélvédővel kedveskedik, ami igen hasznos dolog az ilyen böszme nagy csomagtérajtóknál, hiszen ezek hatalmas helyet igyényelnek az autó mögött.

A galéria megnyitása > [47 kép]

A külön nyíló ablak pedig az egy szinttel lentebb helyezhető kalaptartóval nyer igazán értelmet. Így könnyedén el is érhetjük azt, amit odatettünk, fékezésnél pedig megfogják a holmikat az üléstámlák. A Fordban egyébként nincs is kalaptartó vagy csomagtér-roló.
A rekeszek terén aztán megint az Opel győz, szinte bármit el lehet suvasztani valahová, míg a Fordban keresgélni kell, minek hol lehet helye. Fontos különbség továbbá, hogy a Fordnál a plusz két ülés csak a hosszú tengelytávval rendelhető, az Opelnél viszont mindkettővel, bár én csak a hosszúval látom jónak.

A galéria megnyitása > [47 kép]

A tolóajtó mindkét autó esetében kétoldali, és az ablakok rendesen lehúzhatók, nem csak billenthetők – nem volt ez mindig így. Az ajtók visszagurulását viszont egyik autónál sem éreztem megfelelően biztosítva. Ha gyerek nyitja ki, előfordulhat, hogy nem húzza el ütközésig, így nem akad be a fékbe, majd a súlyos ajtó – mondjuk enyhe lejtőn parkolva – alattomosan, egyre jobban gyorsulva visszacsúszik rá. Belegondolni is rossz… Ráadásul behúzásnál szimplán csak erővel át kell billenteni a fékező bütykön, nem pedig kilinccsel oldani. Ezt nem így kellene, és nem a lehetetlenről beszélek, láttunk már jó példákat is.

A galéria megnyitása > [47 kép]

Vezetni mindkét autót egész jó. A Ford ebben is valamivel személyautósabb érzetet ad, de az Opel kormánya mögött sem a billegős, rázós, zörgős, teherautós feeling uralkodik. Sőt! Kifejezetten igényes minden szempontból. A futómű jól vasalja az egyenetlenségeket, kanyarban nem dől annyira, és nem is pattog úgy el az egyenetlenségeken, mint ahogy egy guruló doboztól várja az ember. Nem kopog a futómű, és nem is zörög odabent semmi. Ez volt a legkellemesebb meglepetés, és ugyanezt a Fordról is el lehet elmondani. Továbbá azt, hogy abban szebb a dizájn és valamivel jobbak az anyagok.

A galéria megnyitása > [47 kép]

Az automataváltó terén viszont nálam az Opel győzött. Mindkét tesztautónkban nyolcfokozatú szerkezet dolgozott, de az Opelé simábban kapcsolt, és nem habozott annyit előre és hátramenet között kapcsolva, mint a Fordé. Utóbbinak viszont még megmaradt a normális fokozatválasztója, ami a hétköznapokban sokkal használhatóbb, mint az Opel forgókapcsolója. Az újabb modelljeibe a Ford is ilyet tesz már, ami nagyon trendinek és modernnek tűnhet, én viszont inkább egy rossz szokásnak tartom, amit jó lenne gyorsan ki is nőni.

A galéria megnyitása > [47 kép]

Az elejében mindkét tesztautónak 1,5-ös dízel lakik, ami a Ford esetében 120 lóerőt és 270 Nm-t tud, az Opelnél kicsit többet, 130 lovat és 300 Nm-t. Lökettérfogatukhoz képest meglepően jól viszik ezeket a nagy testeket, és a fogyasztásukkal sincs gond. A Ford 6-6,5 litert evett, az Opel nagyjából fél literrel többet, ami még mindig nem rossz, bár egy 150 lovas közel 400 Nm-es, kétezres dízel is ennyit kérne.

A galéria megnyitása > [47 kép]

Végül jöjjenek az árak! Az induló 5,9 millió az Opel Combo esetében, 6,4 millió a Ford Tourneo-nál. Ezért rövid kasztnit és mindkettőnél apró benzinmotort kapunk, a Fordhoz ezrest, az Opelhez 1,2-est. Ekkora kasztnihoz mindkettő túl kicsi, turbófeltöltő ide vagy oda, ráadásul az Opel esetében ez akár hosszú és hétüléses kasztnival is társítható. Na, azt nem ajánlanám…

A galéria megnyitása > [47 kép]

A Fordnál ésszerűbben mérték fel a képességeket, ott csak az 1,5 TDCi-vel mehet a mikrobuszosdi. Ennél azonban lényegesebb, hogy a hétszemélyes változat felára mindkét autónál csak a töredéke annak a 2,5 milliónak, amit a háromgyerekesek levonhatnak az árból. Tehát nekik akkor is megéri a hétszemélyeset venni, ha egyébként sosem használják a harmadik üléssort. Konkrét tesztautóink ötszemélyesek, a Combo Life ára így 8 millió, a Tourneo Connecté pedig – a hosszú kasztnival – 8,9 millió forint.

teszt és fotó: BG

2019. október 29. 9:23




KÖZÖSSÉG