… júliustól, ha van (legalább) három gyereked. Mert kapsz rá 2,5 millió állami támogatást. Pocakban lévő gyerek is számít, és az is ér, ha már egész nagy, mert a nappali tagozatos, felsőoktatásban tanuló fiatalok is beleszámítanak a létszámba. Az autóra vonatkozóan pedig annyi a feltétel, hogy új legyen és legalább hétszemélyes. Ennyi. Felső értékhatár nincs, nem úgy, mint a villanyautóknál. Csak annyi, hogy a támogatás mértéke maximum a vételár fele lehet. Tehát például egy 4 milliós autó esetében 2 millió.
Tesztautónk esetében pedig elhozható a 2,5 milliós maximális érték, lévén, hogy ez listaáron 11,5 milló. És ha valójában nem is kell a plusz két ülés, még akkor is megéri inkább az Allspace-t venni, mert a támogatásból bőven futja az 1 milliós felárra. Ennyivel drágább az Allspace, mint az ötüléses Tiguan. Az Allspace ugyebár a hétüléses változat neve, de nem csak székekből van benne több, hanem centiméterekből és raktérből is. A kasztni hosszabb (+21,5 cm), azon belül a tengelytáv is, amely közel 2,8 méter. A hátsó lábtér ennek megfelelően meglehetősen szellős, már ha teljesen hátra vannak tolva ott az ülések. A középső üléssor ugyanis itt sínen tologatható (60-40%-os osztásban), és a támla dőlésszöge is állítható (40-20-40%-os osztásban). A csomagtér pedig még a padlójában lévő két összehajtott üléssel is 700 literes – szemben a kis Tiguan 615 literével.
Tesztautónk esetében ezúttal mindez nem a sajtóautókra jellemző csúcsfelszereltséggel, hanem közepes, de így is elég gazdag (Comfortline) ellátmánnyal jött. A gyengébbik, de elég erős, kétliteres dízelmotorral, összkerékhajtás nélkül. Tehát nagyjából a szükséges extrákkal, egy idevaló motorral és hétfkozatú DSG váltóval. Teljesen jó konfiguráció ez. Persze, a Tiguan Allspace is sokkal menőbben néz ki 20 colos felnikkel, mondjuk Habanero-narancs metál fényezéssel és R-Line csomaggal, de úgy az ára is egész más. Jobban mutat a full LED-es fényszóró, és baromi jól lehet vele látni sötétben, továbbá hasznos lehet az összkerék is, de mindkettő kéri a forintot. Ahogy az óriásfelnik is, mert nem csak megvenni kell őket, hanem gumizni, meg javíttatni is, és ezek bizony sérülékenyek, a rajtuk lévő peres abroncsok szintén (kátyú, padka). Tudni kell továbbá, hogy rontanak a kényelmen.
Márpedig az itt elég jó! Tesztautónk az alap, 17 colos kerekekkel és a ballonos gumikkal gyönyörűen siklott Budapest útjain. Nem kellett félteni a legrosszabb makadámokon sem, és padkajárásból is ötöst kapott. Az üléskomfort is tökéletes, kivéve a leghátsó két széket, ami itt is csak szükségmegoldás. Ha azt akarjuk, hogy a lábainknak is legyen hely (anélkül meg ugyebár nincs miről beszélni), akkor azt egyrészt a középső ülésen ülők lábteréből kell elvennünk, és úgy már nekik is alig marad. Másrészt mindenképpen felhúzott térdekkel ülünk, az értelmes magasságlimit pedig valahol 170 centi körül lehet.
Dicséretes viszont, hogy a csomagtér-rolónak van előre kialakított helye a padló alatt. Ez olyankor is nagyon jól jön, ha cipekedés miatt le kell döntenünk a középső sor üléstámláit (akár a csomagtér mögött állva, egy-egy karral). Sőt, itt az anyósülést is előrebuktathatjuk, így jöhet a lapra szerelt szekrény. Az anyaghasználat minőségi, a műanyagok is puhák, de ez csak az első két ülésből körülnézve igaz maradéktalanul. Ahogy megyünk hátrébb, egyre több a kemény plasztik. A hangszigetelés viszont jó, ami itt igencsak elkél, hogy jó legyen az összhatás.
Mert a kétezres TDI-ről sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy szép a hangja. Viszont nagyon jól fogyaszt, és jól is megy. Nálunk a legrosszabb körülmények között, tehát városban, sok rövid ciklussal és hidegben sem vált iszákossá az egyébként lassan bemelegedő motor. Ilyenkor 8-8,5 litert kért, de országúton beérte 5 literrel, és autópályán is elvolt 6,5 literrel. A szép eredményhez hozzájárult – vagy legalábbis nem rontott rajta – a DSG váltó, amely hosszú áttétellel dolgozik, továbbá általánosságban elmondható róla, hogy alacsonyan tartja a fordulatot. Viszont ha nagy nyugalmunkból hirtelen kell nagyot gyorsítani, akkor elég lassan reagál, továbbá az előre- és hátramenet között is sokat teketóriázik. Ez parkolóhelyen tilitolizva tud bosszantó lenni – és egyébként mindegyik mai hétgangos DSG-ről elmondható.
Jó hír, hogy jár hozzá auto hold funkció, továbbá jön vele a távolságtartós tempomat is, melynek szenzorát nagyon igényesen a VW embléma mögé rejtették. Álló helyzetre is képes lefékezni az autót, így dugóban való araszolásnál is tud segíteni. Ilyenkor jól jön a start-stop elektronika apró figyelmessége, amivel a VW csoport más modelljeiben is találkozhatunk: már akkor indítja a motort, amikor az előttünk álló elindul. Így tehát sok esetben már azelőtt rajtra kész az autó, hogy a vezető „kapcsolna”. A sprint pedig egész jó, pont elég ide a 150 lóerő és a 340 Nm-es nyomaték. Így kicsivel 10 másodpercen belül megcsinálja a 0-100-at a hétszemélyes Tiguan, és a rugalmasságára sem lehet panasz. Előzésnél elég nagyot lép, de előtte nem árt sport módba húzni a váltót, csak egy mozdulat, és vissza normál állásba is ennyibe telik. Vagy visszakapcsolni egyet, ez a megoldás még jobban kéz alatt van, mert a kormány mögött váltófüleket találunk. Megéri…
Öblösek az ajtózsebek, komoly az utastér szélessége, a középső üléssorban nagyobb méretű gyerekülés sem gyűri maga alá a biztonsági öv csatját. Sokakat meglephet, hogy Isofix rögzítési pontok csak itt a középső sorban találunk, leghátul nem, pedig pont a gyerekek azok, akik kényelmesen elférnének ott. Én viszont pont biztonsági megfontolásból nem ültetném oda őket egyik ilyen 5+2 ülésesben sem. Alig van mögöttük kicsi a kasztniból, fejtámlák pedig pár centi híján érik a hátsó szélvédőt. És akkor gondoljunk most egy ráfutásos ütközésre, amiben mi vagyunk elől. Vagy inkább ne is gondoljunk…
De júliustól 2,5 millió támogatás jár ezért a plusz két ülésért a háromgyerekeseknek. Hogy lehet-e egy ilyen autót három gyerekkel, kényelmesen használni úgy, hogy nem ül senki leghátul? Persze, hogy lehet! Ne feledjük, nem csak gyerekülésben utazó csemetékről van szó, hanem a nagyobbak is szóba kerülnek. Ezen kívül, itt talán könnyebben elhelyezhető három gyerekülés a középső sorban, mint mondjuk egy kombi Passatban.
BG
2019. április 2. 17:08