A Skoda Octaviáról sokan, sok helyen elmondtuk már, hogy kitűnő autója lehet egy négy fős családnak. Tágas, kényelmes, hatalmas a csomagtartója (az ötajtósnak is), jó minőségű és dízelként nagyon kedvező a fogyasztása. És persze mindez felét sem érné, ha nem lenne elérhető egy elég széles réteg számára. De az. Még ha nem is feltétlenül újautóként, mert a legtöbb példány cégautóként dolgozza le első éveit, és aztán kerül be a magánszférába. Mindegy. Akkor is nagy siker az Octavia.
De meddig maradhat még ez így? Egyelőre szépen viszi a lendület, de egyszer csak elfogy, és akkor majd kell valami új. Nem lesz elég egy új Octavia. Úgyhogy el kell kezdeni a modell értékeinek átmentését abba a kategóriába, amely jelenleg a legjobb kilátásokkal rendelkezik a piacon. Szóval irány a SUV-ok világa! És nagyon úgy tűnik, hogy el is kezdték a folyamatot, mégpedig a Karoq-kal.
Elmondható róla ugyanaz, mint az Octaviáról, és az ára is majdnem ugyanannyi, nagyjából az ötajtós és a kombi Octavia között van. De míg az Octavia szimplán csak egy jó és ésszerű választás, a Karoq emellett még trendi is. Messziről a megszólalásig hasonlít nagytestvérére, a Kodiaq-ra, pedig kb. 40 centivel rövidebb. Tehát hosszában nagyjából akkora, mint egy ötajtós Golf, éppen ezért külső méretei alapján szűkösebb utasteret és csomagtartót vár az ember, mint amekkora van neki.
Kellemes meglepetés volt a hosszú családi utazásnál, hogy kényelmesen elfértünk két gyerekkel és sok-sok poggyásszal. Hasznát vettük a csúsztatható hátsó üléseknek is (VarioFlex - feláras), mellyel plusz raktérfogatot nyertünk. A lábtér rovására természetesen, de kiskorú hátsó utasainknak ez bőven belefért. A csomagtér ülésállástól függően 479-588 liter között lehet, és a padló alatt nem defektjavító van, hanem pótkerék – igaz, csak mankó.
De meglepett az autó dinamizmusa is! Csupán 8,7 másodpercbe telik a 0-100, továbbá példás rugalmasságot is kapunk. Sőt, még fogyasztásban is felülmúlta a várakozásaimat. Egy kétezres dízeltől eleve alacsony értékekre számítottam, de azt nem gondoltam volna, hogy ilyen terhelés, tempó és klímahasználat mellett csak 6,2 litert kér majd. Egy SUV, amely ugyebár nem a kedvező alaktényezőjéről híres. Ráadásul a miénk egy összkerekes, minden extrával ellátott, másfél tonnás példány volt (egyedül a DSG váltóval lehetett volna még emelni a tömegén).
A 340 Nm-es nyomaték olyan széles tartományban rendelkezésre áll, hogy még előzéseknél sem kell mindig a váltóhoz nyúlni. De ha kell, akkor sem csalódunk, a hatfokozatú szerkezetre nem lehet rosszat mondani. A kormány és a futómű támogatja a sportos vezetést, így a vezetőülésben nem érezzük kárát annak, hogy emelt hasmagasságú autóban ülünk. Földúton viszont élvezhetjük ennek előnyét – ésszerű keretek között persze.
A TDI hangját azonban illett volna egy kicsit jobban elszigetelni az utastértől, nem egy akusztikai élmény. Persze a többi négyhengeres dízel sem az, de van ennél csendesebb, akár házon belül is (VW, Audi). Feltűnő továbbá, hogy elindulásnál könnyen lefullad, ha alapjárat közeli fordulaton szeretnénk megmozdítani az autót. Olykor pedig a start-stop is hamarabb állítja le a motort, mint várnám.
Odabent letisztult, egyszerű formák fogadnak. Nincs semmi csicsa, nem is hiányzik, az összhatás komoly, a funkcionalitás dominál. Ennek megfelelően mindent nagyon könnyen meg is lehet találni a vezetői környezetben, a kezelőszervek elrendezése logikus, működésük jó minőségre vall. Ahogy az anyagok is, legalábbis azokon a felületeken, amelyekkel gyakran kapcsolatba kerül a kezünk. Kivéve az ajtóbehúzókat, ezekre kár volt ennyire olcsó hatású, kemény műanyagot választani.
A műszerfal kijelzője szép és jól leolvasható, az érintőképernyő grafikája és menürendszere teljesen rendben van. A vezetéssegédek jól működnek, a sávtartó nagyon hasznos autópályán, országúton viszont erőszakossága okán inkább zavaró. A holltérfigyelő nem hibázott egyszer sem, ahogy az automata távolsági fény sem, a hill holder pedig szépen intézte a fékerő megtartását emelkedőn való elindulásnál.
Olyan okos részletmegoldásokkal is kedveskedik a Karoq, mint a tablet- illetve telefontartó konzol, a jégkaparó, a zseblámpaként is használható csomagtér-világítás vagy a magától emelkedő hátsó roló (ahogy a Mazda CX-5-ben). Filléres megoldások a gyártó számára, annál többet érnek a használónak. A kihajtható vonóhorog már nem filléres, de nagyon hasznos.
Mindent egybevetve a Karoq sokat tud, a leggyakrabban felmerülő vásárlói igényekre korrekt megoldást nyújt. Hogy ebből kinél mennyi van, az személyenként nagyon eltérő, de szerencsére a Karoq személyre szabhatósága is sok lehetőséget nyújt. Nincs megkötve a vásárló keze, a legtöbb extrából kedvünkre válogathatunk, akárcsak a prémium márkáknál.
Benzinmotorból 1.0 és 1.5 TSI, dízelből 1.6 és 2.0 TDI választható, a legkisebb motor kivételével DSG váltó is rendelhető, a kétezres dízelhez pedig 4x4 is. Az indulóár 6,7 millió tesztautónk valamivel 10 millió fölött van.
teszt és fotó: Bancsi Gábor
2018. december 2. 23:15