Akárcsak a Mazda kínálatának többi tagja, a palettára legutóbb felkerült CX-3 is nagyon szemrevaló teremtés. Bőven akadt is hódolója tesztautóinknak, főleg a malomkerekű, porcelánfehér kivitelnek, de a szerényebb felszereltségű kék is nagy sikert aratott. Érződik, hogy érdekli az embereket a Mazda kis SUV-je, és bár általában nem az volt az első kérdés, hogy milyen kategóriába tartozik, vagy melyek a legközelebbi riválisai, mégis többekben felmerültek ezek is. Persze csak miután „megtárgyaltuk”, hogy milyen piszok jól néz ki, meg hogy elég drága.
Lássuk tehát, hogy az autópiac mely szegletében próbál szerencsét a CX-3! Ez egy SUV, azaz szabadidő-autó, ezen a kaszton belül pedig a kis SUV-k csapatát erősíti. Merthogy SUV-ből van még kompakt SUV és nagy SUV, na és persze mindez szorozva kettővel, hiszen ezekből is van az elképesztően drága – mondjuk úgy – prémium réteg, illetve a szimplán relatíve drága, nem prémiumok tábora. Ez utóbbiak között nyomul a CX-3 is, de elég borsos áron, a nem prémiumok között ő a legdrágább. Többe kerül például, mint a Honda nemrég újjászületett HR-V-je, amely kilenc éve eltűnt elődje nyomdokaiba lép, és próbálja annak már-már teljesen kialudt népszerűségét felizzítani.
A CX-3-nak nincs ilyen múltja, sőt, semmilyen elődje nincs. Van viszont egy ma is futó nagytestvére, a CX-5, és minden bizonnyal annak sikerét akarja a márka eggyel kisebb méretosztályban megismételni. A márka, amely mostanában úgy tűnik, nem tud hibázni. CX-5-ös, 6-os, 3-as, 2-es, MX-5-ös – mind remekül sikerültek. Divatos, vonzó külsejű és jó minőségű autók, amelyeket élmény vezetni, jó használni és nem utolsósorban elérhetőek. Jó az ár/érték arányuk – szokás mondani –, ami meg is állja a helyét. De nem mond semmit arról az érzelmi pluszról, amit a Mazdák vezetése és formaterve nyújt, pedig azt nem szabad szó nélkül hagyni.
A CX-3-ra is igazak a fentiek, de nem teljesen. Ennél a modellnél egy kicsit megtörni látszik a lendület, ami persze nem jelenti egy tendencia kezdetét, de tény, hogy a CX-3-at nem lehet annyira méltatni, mint a márka mai kínálatának többi képviselőjét. Csak majdnem annyira. Mert ez is nagyon jó autó, de pont az imént említett ár/érték arány sérül egy kicsit, hiszen egy felfújt 2-es Mazdáról van szó, ami nagyjából 6,5 millió forintba kerül, ha egy közepes kivitelben gondolkozunk.
A CX-3 a 2-es módosított padlólemezére épül, változatlan tengelytávval. Azaz, odabent nem nagyon lehet nagyobb a 2-esnél. Csak a „héja” lett vastagabb, a kerekei meg nagyobbak. Így aztán az utastere csak hangyányit tágasabb, mint a 2-esé, és a csomagtér sem sokkal öblösebb (280 vs. 350 liter). De még egyszer: nagyon menő, szép és vezetni is jó, csak ott a bökkenő, hogy már egy közepes kivitel is több mint 6 millióba kerül, a csúcskivitel ára pedig 8,5 millió fölé emelkedik. Nos, egy „kisautónál” erre már nem szokás azt mondani, hogy jó az ár/érték arány. Egyértelmű, hogy a Mazda saját kínálatában is van olyan modell, amely erősebb ebben a paraméterben.
Na de a divatos, a trendi mindig többe kerül, mint az átlagos, meg kell fizetni a feltűnőség felárát. És a piacon fellelhető számos példa szerint a magával ragadó megjelenés felülkerekedhet az észérveken. Például olyanokon, amelyek azzal kezdődnek, hogy praktikum, helykínálat, jó kilátás, alacsony csomagtér-küszöb és még sorolhatnánk azokat az erényeket, amelyeket egy szabadidő-autó általában magáénak tudhat. Itt azonban ezeket hiába keressük, főleg a hátsó helykínálat feltűnően szűkös. De nem is tudom, mit várunk, hiszen a kis SUV kifejezés eleve paradoxon szagú… Legyen kicsi, vagy legyen SUV, a kettő nálam nem fér össze, de a jelek szerint sokaknál simán összeegyeztethető a kettő, tehát életképes az elképzelés. Még akár drágán is.
Az utastér formái a Mazda2-est idézik, sőt, a műszerfal például egy az egyben ugyanaz, mint abban. És ahogy ott, a CX-3-ban is nagyon mutatósnak találom az egészet. Letisztult, tetszetős formák, igényes anyagok, jó összeszerelés, nulla zörgés és egy szép nagy érintőképernyő a műszerfal tetején. Ezen egyébként menet közben biztonsági okokból hiába tapogatózunk, ilyenkor csak a kézifékkar melletti forgatós, billentős joystickkal mozoghatunk az egyébként logikus menükben.
A cikk még nem ért véget. A folytatáshoz lapozz!
következő oldal »
2016. január 21. 22:46